Kolik stojí tvorba webových stránek?
Kolik stojí internetové stránky? Když budete hledat na internetu tak najdete spoustu digitálních agentur, živnostníků a studentů, kteří nabízejí své služby. Někteří budou mít vystavené své ceníky a jiní ne. Následně zjistíte, že tvorba webových stránek se pohybuje již od pár tisíc, vyšší stovky tisíc až po miliony. Je to podobná otázka jako kolik stojí postavit dům. Sice se to může zdát být divné, ale oba procesy se v základu podobají. Na začátku se hodně plánuje, řeší se obsah, UI/UX, grafika, průchod webem a pak teprve se začne programovat a kódovat. U levnějších webů se jen řeší jaký web se vám líbí a podle něho se to udělá a nebo se použije nějaká šablona.
Jeden rozdíl mezi tvorbou webů a stavou domu je. Web vám přece nespadne na hlavu takže vždy někoho najdete, kdo vám nějakou cenu nastřelí od boku přesně podle vaší poptávky a jdete do toho. Když budete mít štěstí tak váš web bude i celkem hezký, ale řešili jste cíle vašeho webu? Dostanete pěkný web, který bohužel vašemu podnikání vůbec nepomůže a celá vaše investice do tohoto projektu budou jen vyhozené peníze a čas.
Pokud chcete investovat do něčeho, co se vám jen bude líbit tak si raději kupte nějaký obraz. Web nechcete proto, že se vám bude líbit, ale že bude plnit vaše cíle které jsou většinou, že chcete prodat své produkty nebo služby.
Cena webu záleží dost na náročnosti projektu, ale i na kvalitě kterou požadujete. Když budete chtít postavit malou dílnu, rodinný domek nebo velkou vilu tak si myslím, že se shodneme, že cena těchto staveb nebude stejná.
Poptávka s popisem: Chci web
I pro rámcový odhad je potřeba celkem dost podrobností. Přesné zadání a popis požadovaných funkce je základem pro nacenění projektu. Proto je nejlepší se sejít ať online nebo ofline a získat od klienta veškeré informace. Následně zjistíme i pár věcí na které se nemyslelo a dohodneme se na finálním zadání projektu. Poté se vytvoří cenová nabídka a popřípadě se něco z projektu vyškrtá a nechá se to na příště.
Než někoho oslovíte tak je dobré si ujasnit pár věcí
- Jakých cílů váš web má dosáhnout za vámi stanovené časové období
- Budete mít jen webovou vizitku nebo se bude jednat o eshop?
- Jaké funkce chcete na svém webu mít (formulář, eshop, diskuze, atd..)?
- Kdo jsou vaši klienti?
- Jaký mám rozpočet na danný projekt?
Je dobré si uvědomit, že i když poptáváte digitální agenturu tak můžete ve finále dostat horší web než kdybyste poptali jednotlivce.
Už jsem potkal spoustu klientů, kteří když ke mně přišli tak je šokovalo, že jim neodpovídám jen jednou za dva týdny a že se s nimi snažím pracovat na daném projektu nebo, že se snažím řešit jejich problémy.
Dost často je chyba u tvorby webu ta, že se vytvoří web. Klientovi se to líbí a pak to nějak běží. Bohužel na webových stránkách se musí pořád pracovat. Nemusí se jednat jen o eshop, ale proč Alza, Amazon nebo zpravodajské weby, které sledujete furt někoho zaměstnávají? Vždyť už jim to funguje tak proč se jim někdo pořád o ty jejich weby stará? Odpověď je jednoduchá. Protože kdyby se o ty weby nestaraly tak by jim ujel vlak.
Kvalitu webu určuje dost rozpočet klienta. Když na nízký rozpočet kývne ať už živnostník nebo agentura tak se mu bohužel nemůžou tolik věnovat. Takže pak vznikne možná i celkem pěkný web, ale jelikož se šetřilo na ceně ať už napřímo nebo přes nějaké výběrové řízení nebo nějakou aplikac na zprostředkování webů tak i když si klient myslí, že strašně ušetřil tak okradl jenom sám sebe. Bohužel klient vidí jen to jestli je web pěkný nebo ne. To může i směřovat k tomu, že se nedělají webové stránky pro klienty klienta, ale pro něj samotného. To má většinou za následek to, že má klient svůj pěkný web, ale pokud jeho cíl byl, aby jeho web prodával nebo plnil jiné cíle než, aby byl jen pěkný tak na tomhle to selže.
Při nízkém rozpočtu bude vždý výsledek chabý, jelikož nebude dostatek času na potřebnou péči pro vytvoření kvalitního webu. Nebude prostor pro SEO optimalizaci, optimalizaci rychlosti načítání webu, zabezpečení webu, šifrování webové komunikace a spoustu dalších věcí, které dělají web úspěšným. Tím pádem se vám náklady na web vrátí v delším horizontu času i když vstupní náklady byly nižší a nebo v horším případě se vám náklady nemusí vrátit nikdy.
U živnostníků nebo menších firem je také pravděpodobné, že už nebudou mít zájem zpracovávat vaše drobné dodatečné požadavky takže je tu i riziko, že můžete celý projekt zahodit a shánět někoho nového.
U projektu na míru jste pak vydáni na pospas firmě nebo jednotlivcí, která vám dodává řešení ať už se jedná o předplatné nebo řešení, které poběží u vás. U předplatného dost často vám nikdo nebude chtít nic předělávat už na projektu, který používají všichni klienti.
Většina živnostníků nebo menších firem zajímá jen to, aby váš projekt co nejrychleji dodělali a hurá na další. Po těchto umělcích obvykle nejčastěji předělávám web a občas je potřeba začít úplně od začátku, protože je to dost často nejlevnější varianta.
Potřebuju sehnat grafika, aby to navrhl
Návrháři webů většinou nejsou grafici. Snažte se nalézt někoho, kdo si říká UX designer, návrhář webů nebo něco podobného. Grafika si pak nechtě na to, aby to vypadalo pěkně, ale UX designér vám navrhne celý web včetně jednotlivých komponent, aby se dal web dobře procházet návštěvníkama. Lepší je mít ošklivý funkční web, který bude fungovat než pěkný web, kde zákazník nedokončí ani jednu objednávku. Cílem webu je nejčastěji dovést uživatele ke konverzi. To je většinou poptávka nebo objednávka. Aby to návštěvník provedl tak musí splnit celou řadu dílčích kroků.
Dnešní weby už nejsou jen o pěkné grafice a programování, jak tomu bylo kdysi. Pokud to myslíte s webem vážně a neděláteho jen pro své blízké, aby se podívali na vaše svatební fotky nebo fotky z dovolené tak je dobré nešetřit na tvorbě webu.
Vyplatí se web na míru?
Pokud máte rozpočet do 50 000 Kč tak je lepší ušetřit na několika věcech a určitě nejít do tvorby na míru, protože je lepší využít už hotové šablony, systémy, atd… a mít radši web, který funguje než mít nějaký paskvil, který je udělaný na míru, ale horkou jehlou.
Závěr
Každý rok potkávám desítky klientů, kteří svůj web svěřili ať jednotlivcům nebo firmám a jejich příběhy jsou dost podobné. Protistrana vůbec nekomunikuje, web obchodně nefunguje, nemůžeme nic upravovat, jeho stavba trvala měsíce a stála několik desítek tisíc. Je dobré nešetřit na funkčním webu a vybrat si správné profesionály v oboru pokud chcete s webem uspět. Pokud se jedná jen o internetové stránky pro vaše známé s nějakou fotogalerií tak se můžete obrátit klidně i na někoho ménězkušeného jinak je to dost riskantní. Ceník mých služeb můžete nalézt zde.